lauantai 29. marraskuuta 2014

Liivate Cup 2014

Tervetuloa seuraamaan Suomen urheiluskenen jännittävintä palkintojenjakotilaisuutta. Kyseessähän on uusi kiihkeä Liivate Cup, jossa voittaja määriytyy joukkueen HMV-arvon mukaan (hajuttomuus, mauttomuus ja värittömyys). Nimensä turnaus on saanut tuosta kaikkien tuntemasta hajuttomasta, mauttomasta ja värittömästä elintarvikkeesta.

Haastatellaan Liigan toimitusjohtaja Kimmo Rannistoa. Koetko Liivate Cupin uhkana Liigalle?
- En suinkaan. Mielestäni Liivate Cup tukee todella tärkeällä tavalla Liigan tavoitteita palkitsemalla joukkueet, joiden olemassaolo on aivan yhdentekevää. Olemmehan jo pitkään yrittäneet haihduttaa kaiken tunteen ja tunnelman pois suomalaisesta jääkiekosta, ja mielestäni tämä on yksi hieno keino pyrkiä siihen. Haastan kaikki suomalaiset seuraamaan tätä kilpailua ja tulevaisuuden visioissani Liigassa olisi tämän vuoden voittajan tavoin tyhjät penkit jokaisessa hallissa. Toivon todella, että tämä kannustaa suomalaisia tietynlaiseen kulttuurimuutokseen.


Ja sitten tuloksiin.

Kilpailuun osallistui 13 joukkuetta Liigasta.
Suurin liivateseura vuosimallia 2014 on Kuopion Kalpa. Seuraavat podium-sijat menevät menevät suuren maailman brändeille: Lahden Pelicansille ja Espoon Bluesille.
Tänä vuonna kärkiseuroissa korostui erityisesti joukkuen muovimaisuus ja myös joukkueen merkityksettömyys omassa kotikaupungissa, joka näkyi kärkijoukkueissa todella pieninä yleisömäärinä. Vaikka voittajajoukkue tuleekin jostain hevonvitusta niin joukkueen sijainti ei yllättävää kyllä noussut tärkeimmäksi kriteeriksi, sillä kärkikolmikkoon mahtui kaksi ruuhka-Suomen joukkuetta.

1. Kalpa
Kalpalla on kaikki mitä todelliselta HMV-joukkueelta vaaditaan. Hallin täyttöasteen pienuus, joka viittaa kiinnostuksen puutteeseen jopa kuopiolaisten kotikaupungissa, vaikka seura porskuttaa Liigan kärjessä; olematon kannattajakulttuuri, joka viestii kannattajien välinpitämättömyydestä omaa seuraa kohtaan; empatian puute johtuen vuosien aikana kuopiolaisten harteille kerääntyneestä tietynlaisesta säälijoukkueen statuksesta (nosto säälistä Liigaan, ja keikkuminen mitäänsanomattomin tuloksin siellä); tietynlainen Liigan henkeen sopiva puuhasteluorganisaatio seuran taustalla. 

2. Pelicans
Siinä missä Liivate Cupin voittaja Kalpa harmittavasti on säilyttänyt perinteikkään nimensä, on Suomen Chicagossa oivallettu mahdollisimman muovimaisen nimen tärkeys, kun tähtäimessä on Liivate Cupin voitto. Oli oivaltava veto vaihtaa perinteikäs Viipurista Lahteen matkannut, ja monia historian käännekohtia nähnyt Reipas-nimi vieraskieliseen, muoviseen ja täysin Lahteen viittaamattomaan Pelicans-nimeen. Bonusta myös seuran historiaa kunnioittamattomista värivalinnoista. Tänä vuonna Pelicans on onnistunut erityisen hyvin kannattajiensa jäämämisessä kotisohville, mikä on näkynyt HMV-arvoa nostavana huonona tunnelmana "pelsujen" kotihallissa. Pientä miinusta perinteisen jumbojoukkueen imagosta, joka on saattanut aiheuttaa jonkinlaista empatiaa suomalaisissa. Pelicans olisi voinut taistella Kalpan kanssa takaväkisesti ykkössijasta, mutta onhan Kuopio niin paljon syrjemmässä kuin Lahti.

3. Blues
Blues on myös ymmärtänyt uudelleenbrändäyksen tärkeyden ja tänä vuonna se kantaa espoolaiset pronssisijalle! Nimenmuutos on ollut tässäkin tapauksessa mielikuvituksellinen. Nimi ei liity mitenkään Espooseen, ja ei herätä minkäänlaisia mielikuvia tai odotuksia joukkueesta tai sen edeltäjän perinteistä. Nimenä Blues on ennakkoluuloton haastaja mm. NHL-joukkue St. Louis Bluesille ja yhdelle tunnetuimmista musiikkityyleistä eli bluesille. Plussaa Blues saa käsittämättömistä sekoiluista joukkueen taustalla. Miinusta tulee aktiivisesta kannattajakulttuurista, joka ei ole ollenkaan sopivaa HMV-joukkueelle.


 
Kunniamaininta: Jyp
Perinteinen 20-luvulla perustettu seura on tehnyt viime vuosikymmeninä rajusti työtä häivyttääkseen perinteet ja siinä todella hyvin onnistuen. Joukkueen logo on HMV-arvolle sopivasti vaihdettu kilpilogosta hurrikaaniin, joita ei esiinny Suomessa, saati sitten Jyväskylässä. Todella ovela siirto! Katsojia ei kiinnosta seura vittuakaan ja kannatustoiminta on olematonta. Huutojen sijaan Jyväskylässä kuullaan neutraalia rummutusta.


Kalpan toimitusjohtaja Toni Saksman, miten kommentoitte seuranne upeaa suoritusta vuoden 2014 Liivate Cupissa?
- On tämä vain h*lvetin hienoa voittaa kerrankin jotain. Iso kiitos kuuluu Liigalle, joka nosti tämän upean joukkueen säälistä ylimmälle sarjatasolle, ja täällä sitä vain ollaan keikuttu ja tulosta on ilmeisesti tullut. Viimein meidät palkitaan siitä!

Niin, entä kilpailijat? Pelicanshan ei lopulta jäänyt kauaksi teidän taakse.
- Annan täydet kreditit pelsuille. Heillä oli hyvin HMV-kisaan sopinut uudelleenbrändäys. He nousivat taistelemaan kanssamme alhaisissa yleisömäärissä, ja jotta olisimme pysyneet Liivate Cupin kannussa kiinni, meidän oli pakko toteuttaa vastaava kampanja pitämään ihmiset kotona. Se toimi meidän osalta, ja joukkueemme HMV-arvo nousi pilviin. Huikea loppukiri ei kuitenkaan riittänyt tällä kertaa, mutta suuri kiitos rehdistä kilpailusta!

Miten ajattelitte parantaa ensi vuonna?
- Totta kai Liivate Cupin voitto on tämän piskuisen kuopiolaisryhmän tavoite nro. 1. Voisimme ottaa oppia Lahdesta tuon uudelleenbrändäyksen suhteen. Olen jo hahmotellut Kalpan muuttavan nimeään muotoon Kuopio Capitals. Nimenmuutoksen myötä on odotettavissa yhä kasvavaa kiinnostusta ulkomailta. Kohdataksemme kysynnän aiomme nostaa lippujen hintoja tuntuvasti, jotta kukaan rumista kuopiolaisista ei kävisi koskaan hallissa. Mutta tämä kaikki on vasta mietintäasteella ja mitään varsinaista päätöstä ei ole vielä tehty.

Ensi vuodesta tuleekin mielenkiintoinen kun saatte kovan haastajan Kouvolan Kookoosta.
- Tämä on onneksi ollut tiedossa jo jonkin aikaa meidän Liiga-perheessä. Monet seurat ovat harmitelleet voitonmahdollisuuksiena häviämisestä jo tässä vaiheessa. Me Kalpassa kuitenkin uskomme, että Kookoon ottaminen mukaan Liigaan lisää vain kuhinaa Liivate Cupin kärkipäässä ja tekee tästä paljon jännittävämpää ja yleisöystävällisempää.
Pelkään tosin, että Kouvolan mitättömyys kaupunkina nostaa heidät meidän edelle. Iso yleisö tietää kalakukot, Puijon ja Kallaveden. Kouvolalla ei ole mitään paitsi ehkä arkkitehtuuri. Meidän etuna taas on jo pitkään ollut, että ketään ei kiinnosta roikummeko kärjessä vai lojummeko pahnan pohjimmaisena. Kouvolassa taas arvattavasti tulee tietenkin heille epämieluisa medianäkyvyys ja alkuhuuma, mikä heikentää heidän HMV-arvoaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti