tiistai 18. marraskuuta 2014

Kolumni: Uskottavuutta palauttamassa

4. Uskottavuutta palauttamassa
Uusien pelaajien Polakin ja Zalewskin hankinnat osoittivat, että Ilveksessä saatetaan sittenkin ymmärtää panostus urheilulliseen puoleen. Toisaalta Ilveksellä näyttää vihdoinkin olevan rahaa jota käyttää.

Keltavihreä Tampere: Topit ja flopit, alkukausi 2014-15, 8.11.2014


On viikko siitä kun kirjoitin Ilveksen alkukauden onnistumisista ja epäonnistumisista. Tuolloin en ollut varma laitanko tuon kohdan listaukseen. Jos tekisin listauksen nyt, olisin aivan satavarma että tuo kuuluu listalle. Ehkä jopa korkeammalle sijalle. Eri syistä kuitenkin.

14.11.2014 on tuonut epäuskottavia uutisia Ilveksen kannattajille. Ilves lanseerasi 3.1.2015 pelattavan Ilves-HPK ottelun Ilvesteoksi. Otteluun on tuolloin ilmainen sisäänpääsy ja jokaista paikalle saapunutta katsojaa kohti Ilves lahjoittaa euron Raipe-rahastoon tukeakseen vähävaraisia jääkiekkojunioreita. Näiden lisäksi ottelussa nähdään mm. Jokerien peleistä tutuksi tullut käytäntö, jossa katsojat heittävät mukanaan tuomansa pehmolelut jäälle Ilveksen ensimmäisen maalin jälkeen. Ilvesteosta on ilves.comin mukaan tarkoitus tulla perinne. Sen hiljaiselon ja vaikemispolitiikan jälkeen, mitä Takojankatu on harjoittanut Sjöblom-tapauksesta näihin päiviin, tiedotetaan näin massiivisesta ja näin etukäteen upeasta tapahtumasta. Tämä on merkki Ilveksen kannattajalle siitä, että jotain on tehty/tekemässä oikein (ja että seura ei keiku aivan konkurssin partaalla kun katsojilta ei tarvitse repiä rahoja).

15.11 Ilves yllättää kaikki jakamalla Hakametsän parkkipaikalla pysäköityinä olleisiin autoihin "sakkolapun", joka pikaisen lukemisen jälkeen osoittautuikin Ilveksen mainokseksi. Mikä parasta, kyseessä oli Tapparan kotiottelu (Tappara-Ilves) ja suurin osa "sakkolapun" saaneista oli tapparalaisia. "Osa ihmisistä huusi ja heitteli niitä maahan", oli kommentoinut Iltalehteen yhteyttä ottanut mouho. Lisäksi Aamulehteen "tuohduttavan sähköpostin" lähettänyt tapparalainen sai ilvesläisten naurut niskoilleen mentyään järkkärien toimistoon valittamaan lukutaidottomuuttaan, kun ei ymmärtänyt että kyseessä ei ole oikea parkkisakko. Nämä tapaukset vain levittivät uutista laajemmalle ja pian tempaus oli ainakin Iltalehden uutissyötteen kärkiuutinen ja suomalaisten huulilla. Kampanja itsessään oli nerokas ja ajoitus täydellinen. Menestys siitä tuli kuitenkin sen järkyttävän itkun takia mitä mouhijärveläiset vielä sunnuntai-iltana jatkoivat netissä ja tiedotusvälineissä.
Etusivun juttu. Huomaa myös toinen uutinen.
Jos Ilves olisi hävinnyt lauantain pelin, lopputulema olisi voinut olla erilainen. Illan pelissä meni kuitenkin kaikki nappiin. Ilves häpäisi Tapparan 1-4 täyden Hakametsän edessä ja parkkipaikalla mouhojen äskeinen pettymys muuttui suunnattomaksi vitutukseksi. 

Täydellistä! Einfach perfekt!

Tästä tekstistä voisi todellakin tehdä päiväkirjan, sillä 17.11 Ilves vetää uuden kanin hatustaan tarjoamalle Movember-kampanjan kunniaksi viiksillä 10 euron ottelulipun 18.11 pelattavaan Ilves-HPK-otteluun.

Mitä tämä tuo ensimmäisenä mieleen? 
Viime syksynä Ilves ampaisi ensimmäistä kertaa ulos radiohiljaisuudesta tempaisemalla yhtä lailla räväkän mainoskampanjan, joiden kohteeksi joutuivat viimeistä kautta SM-Liigassa viettävä Helsingin Jokerit ja tuolloinkin naapuriseuramme. Tuolloin Ilves sai sakkkoja joidenkin jääkiekkopiirien kirjoittamattomien sääntöjen rikkomisesta. Viime sykyn repäisy liittyi paljolti omistuksen vaihtumiseen ja Ilveksen uuteen tulemiseen. Tuo aika päättyi Sjöblomin "potkuihin" ja loppukaneetissa Ilves-johto pahoitteli suuresti syksyn 2013 kampanjointia. Mitä käy nyt, erotetaanko ketään? Hyväksyykö Ilves-johto tällä kertaa markkinointiosaston uudet ideat? Onko tuon ajan markkinoinnista opittu jotain ja nähdäänkö oppia hyödynnettävän jatkossakin? Sen vain aika näyttää, ja on vielä aikaista sanoa yhden viikonlopun perusteella mihin suuntaan Ilves on menossa. Ilves on kuitenkin yksi Suomen suurimmista seuroista ja potentiaalia medianäkyvyydelle olisi valtavasti kuten viime sykynä saatiin todeta.

Uskottavuuden palautus. Sen lisäksi, että Ilves jo aiemmin reagoi oikealla tavalla hankkimalla laatuvahvistukset Polakin ja Zalewskin, on Ilveksen syksyisestä huumasta tulossa perinne. Aiemmin halveksimani motto "Tekeminen ratkaisee kaiken", on tällä(kin) hetkellä totuudenmukainen kuva Ilveksestä. Panostus urheilulliseen tekemiseen on tehnyt vihreäpaidoista liigasyksyn pirteimmän joukkueen ja pisteitä on ropissut laariin mukavassa tahdissa. Panostus markkinointiin taas poikii tärkeää medianäkyvyyttä. Parasta meneillään olevassa markkinoinnissa on se, että ideat ovat omaperäisiä, ajankohtaisia ja oikeasti tunteita herättäviä. Ei mitään ideaköyhää settiä tyyliin "tule peliin hassussa hatussa, niin saat puolikkaan nakkimukin puoleen hintaan puoli tuntia ennen peliä.", mitä on nähty aivan liikaa suomalaisessa urheilumarkkinoinnissa. Ilveksen markkinoinnissa ei selvästikään yritetä mennä sieltä missä aita on matalin. Kuinka monelle tulisi mieleen mennä naapuriseuran kotiottelun aikana jakamaan tämän fanien autoille oman seuran mainoksia?

Viime päivät ovat tehneet Ilveksestä jälleen sen rakastetun ja vihatun seuran, mitä ilman jääkiekkoliigamme ei olisi mitään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti